PeterPanBike

sunnuntai 26. helmikuuta 2012

19.2. Methven - Christchurch

Aamulla liikkeelle ja lenkki Banksin nieminaan kautta, jossa oli melkoinen tuuli viimeisenä ajopäivänä. Aurinko paistoi ja nautiskeltiin vielä viimeisistä mutkista ennen pyörien palautusta. Palautus kävi ripeästi ja taksilla porukka hotellille pikasuihkuun afterdriveille väliaikaisravintolassa, koska varsinainen tien toisella puolella oleva paikka oli viime vuotisen maanjäristyksen jäljiltä suljettuna. Illallinen paikallisessa ravintolassa, jossa kuumalla kivellä paistettiin itse lihat. Mukava päätös kivalle retkelle. Huomenna aamulla aikaisin lentokentälle lukuuntottamatta Anttia, joka vielä jatkaa ajelemista. Minä ja Mohan jatketaan aamulla kentältä kohti Sydneytä ja loppuporukka menee vielä Aucklandiin yhdeksi yöksi.

Uusi Seelanti tarjoaa huikeita maisemia ja tuhansia kilometrejä hyväkuntoisia mutkateitä. Liikenne on sujuvaa ja saa ajella aika rauhassa melkein kaikkialla. Liikennettä ei ole häiritsevän paljon ja suunnistaminen on helppoa. Sää saattaa vaihdella paljon, joten kunnolliset varusteet on tarpeen. Kevyillä kesävehkeillä ei pärjää. Unelma paikka motoristille. Kiitos vielä koko porukalle hienosta retkestä ja upeasta yhteisfiiliksestä. Naurua riitti paljon. Matkanjohtajan kannalta helppo reissu kaikin puolin.

Kawasaki -koira

Cook your meal. Ei yhtään hullumpi homma. Ei voi syyttää kokkia...

Herrat vaihtavat tarroja matkan päätteeksi. Virallista sen pitää olla...

lauantai 18. helmikuuta 2012

19.2. Cromwell- Methven

Tänään mentiin kahdeksalta majapaikan ravintolaan, aamiaiset ja baanalle. Ajeltiin vuoristoteitä ja ylätasankoja pitkin Pukaki ja Tekapo -järven kautta Methveniin. Tänään oli yllättävän kolea päivä paikoin kymmenisen astetta lämpötila, joten ei hirveästi tauoteltu vaan tultiin hyvissä ajoin majapaikkaan. Täällä on onneksi sauna, niin varattiin se. Eli kohta saunaan, leppoisaa illanviettoa ja syöntiä tiedossa :) Huomenna sitten reissun viimeinen ajopäivä ja kohti päätepistettä Christchurchia. Kuvassa paikallesen maanviljeliän pellolla oleva taideteos.

...maanjäristyksen jälkiä. Tämä hieno kirjasto majapaikkamme vieressä.

Ilta-ajelulla...

perjantai 17. helmikuuta 2012

18.2. Te Anau - Cromwell

Liikkeelle seiskan pintaan ja ensin tankille ja lisättiin ensi kerran öljyä muutamaan pyörään. Sitten kohti etelää. Ajeltiin melkein 150 kilometriä, ennen kuin tuli vastaan paikka, josta sai aamiaista. Lauantai aamu, joten eivät ole auki paikat aikaisin, eikä tällä välillä ole kyllä paljon kyliäkään. Taukopaikkakin ei ollut varsinaisesti auki, mutta kun näkivät koko lässin niin tekivät meille sapuskaa :) Vettä tuli koko aamu, joten aamiaisen yhteydessä kuivateltiin kamoja ja juotiin lämmintä. Sateesta johtuen jakauduimme kahteen porukkaan. Taipio, Pauli ja Antti kävivät Bluffissa kääntymässä ja me loput ajeltiin Invercargiliin saakka, jossa visiitti rautakauppaan, mutta ei mihinkään tavallisees sellaiseen, sillä kaupassa on sisällä vanhoja pyöriä ja nähtävillä Burt Munron ennätyspyörä. Kavit vielä kaupungissa ja yhdellä tankkaustauolla Cromwelliin. Majapaikka on aivan tuliterä ja Pisa Range järven päälle rakennettu.

Aamiais/kuivatuspaikka

Maailman nopein Intiaani

MP mallia Chevrolet

Ilkka vastapäisen majapaikan parvekkeella

17.2 Queenstown - Te Anau

Aamun ensimmäinen stoppi oli Empun pyörän nouto ja samalla nautittiin aamiainen läheisessä Yamaha -myymälässä. Paikalle sattui herra nimeltään Peter Reinke, joka vetää HD -reissuja ja on lapsuudessa ollut tekemisissä Burt Munron, eli kaverin, joka ajeli aikanaan nopeusennätyksiä aavikolla omaviritteisellä Indianillaan. Seuraavaksi ajettiin Te Anauhun ja pudotettiin kassit hotellille. Sitten ajo Milford Soundiin upeaa vuonopätkää pitki ja parin tunnin vuonoristeily upeissa maisemissa. Takaisin Te Anauhun tultiin omaa tahtia sään ollessa mainio koko päivän. Kohta illalliselle ja tähän loppuun vielä synttärionnitelut porukalta Lallin Jaanalle :)

Aamiaispaikan edessä HD- porukkaa myös aamiaisella.

Päivän baanaa…

Milford Sounds

16.2 Queenstown

Vapaata aikaa. Lähdettiin aamupäivällä jettiveneajelulle minä, Mohan, Pauli, Tapio, Hessu ja Emppu. Oli aika räväkkää kyytiä kapeissa joenmutkissa. Sitten lounas ja tulin itse flunssaa parantelemaan huoneeseen. Anne-Maria kävi tandemvarjoliitämässä ja Antti, Tapio sekä Pauli ajolenkillä Arrowstownissa. Jokke ja Lalli viettivät aikaa kartsalla. Empun pyörä on korjattu ja haetaan se aamulla pois ja jatketaan matkaa kohti etelää ja Te Anauta.

Jettivene in action.

tiistai 14. helmikuuta 2012

15.2 Franz Josef Glazier - Queenstown

Aamulla helikopterilentoa ohjelmassa. Ajeltiin keskustaan aamiaisella ja porukka buukkasi aamupäivän lennnot jäätikölle. Itse jäin pyörävahdiksi, kun on tullut muutan jäätikön yli aikoinaan vaelleltua :) Tankit täyteen ja puolen päivän maissa liikkeelle. Upeat oli tänään maisemat. Merenrantaa, vuorien välissä ajelua ja Have, sekä Wanaka -järvien rantaviivaa myöten. Maisemassa yhdistyi Garda -järvi Italiassa ja Powel -järvi Ameriikassa, josta Las Vegas saa vetensä ja sähkönsä. Lopuksi vielä nousu kilometrin korkeuteen Pisa vuoriston läpi ja lasku alas Queenstowniin. Empun pyörässä ei laturi toiminu ja akkuja vaihdellen tultiin Queenstowniin jossa pudotettiin pyörä huoltoon ja loppumatka ajettiin hotellille kymmenisen kilometriä.

Herrat on heti aamusta asti huonolla tuulella.

Maisemat akunvaihtotauolla.

Maisemat akunvaihtotauolla II

maanantai 13. helmikuuta 2012

14.2.Westport - Franz Josef Glazier

Koneet kävi kello 7:15 ja ajeltiin aamiaiselle kylänraitille jonka jälkeen Cape Foulwindiin katselemaan hylkeitä. Empun pyörä alkoi temppuilemaan ja lakkasi lataamasta. Lisäksi Emppu kokeili ajaa sillalla märän ratakiskon yli ja tulihan se. Pyörä ensin ja Emppu perässä. Ei mainittavia vahinkoja. Loppumatka tultiin pikku sateessa akkuja vaihdellen Franz Josef Glazieriin. Osa porukasta lähti ajelemaan majapaikka kohti ja minä, Lalli, Ilkka ja Antti jäätiin akkujen kanssa pelailemaan. Majapaikkaan saavutiin loppujen lopuksi samaan aikaan, kun loput ajeli pientä "lisälenkkiä" ajan kuluksi. Kevyesti tapahtumarikas päivä tänään ;)